Not Model Y Designer
Het was een drukke week voor de Roosendaalse kunstenaar Benjamin Scheltema. Begin vorige week werden de nieuwe Tesla Y modellen vanaf de Tesla Giga in Shanghai naar Europa getransporteerd met daarop zijn design “Not Model Y”. Het design is sindsdien viral gegaan en Digital Stories heeft hier een video over mogen maken.
Het begon allemaal met een schets in de kenmerkende stijl van Benjamin Scheltema. Hoe zijn design precies op de Tesla’s terecht is gekomen mag Scheltema niet zeggen. “Inhoudelijk kan ik helaas niet veel vertellen, omdat Tesla hier strenge regels voor heeft”. Het is echter niet te ontkennen dat de leus voor ijzersterke marketing zorgt. De Tesla’s werden als eerst gespot in Nederland en inmiddels gaan er meerdere foto’s rond waarop het design te zien is.
Toen Elon Musk het design ontdekte reageerde hij, overigens helemaal in lijn met het design, met “Don’t Look Here!”. Dit zorgde ervoor dat het design nóg meer aandacht kreeg en begin vorige week viral ging, waarna wij samen met Benjamin het atelier in doken.
Op maandag 16 Augustus doken wij samen met Benjamin Scheltema zijn atelier in om een video te maken over het Not Model Y design. Het design was inmiddels honderden keren bekeken via foto’s op Twitter en andere online mediums. Het leek ons daarom een goed idee om mensen middels een kwalitatieve video kennis te laten maken met de kunstenaar achter het design. Meer weten over Benjamin Scheltema?
“De video is in minder dan 12 uur opgenomen en gemonteerd. Ik schilder veel en Digital Stories is als het ware gaan schilderen met de camera,” aldus Benjamin Scheltema. De video geeft een exclusieve inkijk in het creatieve proces achter het Not Model Y design. Je kunt in de video zien waar het design is ontworpen en hoe Benjamin Scheltema aan het werk is.
Met behulp van de juiste belichting en moderne montage stijlen hebben wij een video gecreëerd die niet alleen goed bij het design, maar ook bij de kenmerkende stijl van Benjamin past. Omdat het design op 14 Augustus viral is gegaan vonden wij het belangrijk om zo snel mogelijk en bijpassende video te maken. Door snel te schakelen zonder in te leveren op kwaliteit is er een video ontstaan die actueel en aantrekkelijk is.
Jazeker! Het heeft voor Tesla liefhebbers even geduurd maar de Model Y Tesla’s worden eindelijk uitgeleverd. Benjamin Scheltema mag verklappen dat de leus ‘Not Model Y’ een knipoog is naar ‘Not a Flamethrower’. In 2018 wilde Elon Musk via zijn bedrijf ‘Boring Company’ namelijk een vlammenwerper verkopen. De douaneregels zeggen echter dat vlammenwerpers niet verscheept mogen worden. Musk besloot daarom om de naam van het product te veranderen in ‘Not a Flamethrower.’
Al met al is het viral design voor Scheltema reden om hoopvol te zijn voor wat er nog gaat komen. “Het kwartje kan nu twee kanten op vallen, maar hoe hij ook valt: dit is een referentie die ik voor altijd mee mag dragen.”
Heb jij een plan voor een videocampagne liggen maar weet je niet goed waar je moet beginnen met de uitvoering van dit plan? Digital Stories is gespecialiseerd in het maken van effectieve en verleidelijke video’s die perfect verbeelden wat jij wilt zeggen. Bekijk hier onze projecten of neem contact met ons op om samen te brainstormen over de beste video voor jouw project.