Proost op je Gezondheid
In december 2022 werd de documentaire Proost op je Gezondheid gelanceerd. In deze documentaire volgen wij jeugdboa’s Jeroen en Jackie die verschillende experts, ouders en jongeren interviewen over de gevaren van alcoholgebruik onder de 18 jaar. In dit artikel vertelt Jeroen Eikelenboom ons meer over zijn ervaringen met het maken van de documentaire en het effect dat de documentaire op jongeren in Roosendaal heeft.
In Roosendaal werken de jeugdboa’s met een handhavingskalender waar maandelijkse thema’s op staan. In december stond de maand in het teken van NIX18 campagnes en alhoewel Jeroen en Jackie normaal gesproken op pad gaan om controles uit te voeren in de horecasector en bij supermarkten, wilden de jeugdboa’s van Roosendaal het dit jaar anders aanpakken.
“Je komt al snel uit bij voorlichting, maar het idee van voor de klas staan en jongeren vertellen dat ze geen alcohol mogen drinken heeft weinig effect.”
Zodoende gingen Jeroen en Jackie op zoek naar een andere insteek om NIX18 onder de aandacht te brengen en kwamen zij op het idee van het maken van een korte film. Er moest echter nog wel iemand gevonden worden om te filmen. Via de afdeling communicatie bij de gemeente Roosendaal kwamen zij terecht bij Nick van Digital Stories.
“Het maken van de documentaire Proost op je Gezondheid was eigenlijk één grote rollercoaster.”
In de basis stond het idee van het maken van een film, maar hoe Jeroen en Jackie dit vorm zouden geven was nog maar de vraag. Digital Stories bracht ervaring met zich mee, waardoor het project al snel vorm kreeg en bovendien leuker werd. Digital Stories dacht onder andere mee over de setting en de manier waarop interviews ingezet konden worden om de documentaire interessanter te maken. Jeroen voegt hieraan toe dat het project begon als een klein idee, maar gaandeweg steeds groter werd. Uiteindelijk is de documentaire in de bioscoop getoond en dat had Jeroen niet verwacht.
Nick was erg belangrijk voor het vormgeven van de documentaire, omdat Jeroen voor het eerst voor de camera stond. Alhoewel er al ideeën waren over welke mensen er in de documentaire zouden verschijnen, voegde Nick hier goede ideeën aan toe. Zo raadde hij bijvoorbeeld aan om ook met een arts of de GGD te spreken over NIX18. Op die manier bekijk je het probleem vanuit verschillende perspectieven. Het was spannend om voor de camera te staan, maar door handige tips over hoe zij de vraagstelling tijdens interviews het beste konden overbrengen en hoe Jeroen en Jackie zo natuurlijk mogelijk op beeld over konden komen is het eindresultaat prachtig geworden.
“Ik vond het leuk om gefilmd te worden, maar om jezelf dan terug te zien in een documentaire is wel heel vreemd.”
Van de apparatuur die Nick meebracht tot de manier waarop hij zijn ideeën duidelijk maakte en de mensen die gefilmd werden begeleidde. “Ik had professionaliteit op deze manier nog niet eerder meegemaakt.” Jeroen vertelt hiernaast dat de grote mate van flexibiliteit heel prettig was. Omdat er verschillende mensen in de film voorkomen, moest Digital Stories zich aanpassen op de agenda van deze mensen. Dit ging vloeiend, waardoor het maken van de documentaire ook op rolletjes verliep. In totaal zijn er misschien wel uren aan videobeelden opgenomen. Uiteindelijk zijn deze beelden verkort tot een documentaire van ongeveer 28 minuten, zonder dat de boodschap verloren gaat.
“Nick neemt de kern van ons idee om dit vervolgens uit te breiden en te verbeteren. Hij maakt echt onderdeel uit van het team om tot een goed eindresultaat te komen.”
Na de lancering van de Proost op je Gezondheid documentaire mochten Jeroen en Jackie deelnemen aan de NIX18 inspiratiemiddag, georganiseerd door het Trimbos Instituut. Tijdens deze middag hebben zij hun verhaal gedaan en dit heeft bijgedragen aan landelijke aandacht voor de film. Hiernaast was het de bedoeling om met carnaval in februari langs scholen te gaan om de documentaire te tonen en hierover in gesprek te gaan. Het blijkt echter dat scholen in Roosendaal de documentaire al uit eigen beweging hebben laten zien. Dit bewijst dat de boodschap die Jeroen en Jackie voor ogen hadden goed overkomt. Het was namelijk de bedoeling om een voorlichtingsvideo te maken, zodat alcoholgebruik onder jongeren minder voorkomt.
“We hebben hard ons best gedaan om de documentaire tijdloos te maken, zodat de film in de toekomst ook relevant blijft.”